söndag 3 januari 2010

Frukostbröd,nattjäst

8 små bröd
Ugn 275 och 225 grader

4 dl ljummet vatten
8 dl vetemjöl special
10 g jäst
3/4 msk flingsalt
4-5 isbitar

Dag1:
Blanda vatten,mjöl,jäst i en degblandare på låg hastighet i 10 min. låt degen vila 5 min. Häll i salt och kör ytterligare 5 min på lite högre hastighet. Täck bunken med plastfolie och låt vila i 2 timmar. Degen ska jäsa till dubbel storlek.
Häll upp degen på ett mjölat bakbord och dela i 8 delar. Vik in kanterna påpå deg bitarna mot mitten och vänd bröden med skarven nedåt så att degen får en spänd yta. Formen är inte så noga,runda eller lite avlånga blir fint . Lägg ett bakplåtspapper på en skärbräda eller en bricka och strö på lite mjöl. Lägg på degbitarna med skarven ner. Strö på lite mjöl,lägg en bakhandduk över och ställ i kylskåpet.
Dag2:
Ta ut bröden ur kylskåpet. Värm ugnen till 275 grader . Placera en plåt i mitten och en längst ner. Sätt in bröden när ugnen är riktigt varm. Låt pappret med bröden glida över från brickan till den övre plåten i ugnen. Lägg snabbt in några isbitar på den undre plåten. Stäng luckan. Sänk värmen till 225 grader efter 5 min.Vädra ut ångan genom att öppna ugnsluckan efter 5 min. Upprepa var 5:e min tills bröden är klara,vilket de är efter totalt ca 20 min i ugnen.
Låt svalna på galler utan bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar