söndag 4 juli 2010

Christinas frukostbröd

ca 20 st
ugn 240 grader

12 g jäst
5 dl kallt vatten
2 tsk salt
1 msk rapsolja
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
1 dl linfrön
2 dl torkade aprikoser,hackade
1-1½ dl hasselnötter
2 dl havregryn
7½ dl fullkornsdinkel+2 dl fullkornsdinkel el vetemjöl till utbakning
Till pensling
1 ägg
2-3 msk sesamfrön

Rör ut jästen i vattnet och rör ihop alla ingredienser,helst i en köksmaskin.
Arbeta degen i maskin 10 min rör ordentligt för hand med en rejäl slev.
Degen ska vara kladdig.låt jäsa 1 timme och 30 min under bakduk
Knåda in utbakningsmjölet i degen och kavla ut till en lång remsa som är 1½ cm tjock.
Skär ca 20 bitar och lägg på plåt med bakplåtspapper.
pensla bröden med uppvispat ägg och strö över sesamfrön. Jäs bröden 30 min och
grädda dem sedan mitt i ugnen ca 12 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar